Brantano

Historiek

Er was eens … een schoenmaker die niet bij zijn leest bleef

Het begon allemaal in het Oost-Vlaamse Lede in 1953. Twee schoenmakerszonen, André Brantegem en zijn broer, begonnen een schoenenfabriekje. Na verloop van tijd gingen beide broers hun eigen weg: André opende in 1962 in de fabriek zijn eigen winkeltje. De basis voor de Brantano-schoenenketen was gelegd.

Door de concurrentie uit landen als Italië werd het alsmaar moeilijker om in Vlaanderen schoenen te produceren. André koos in 1965 resoluut voor de verkoop. De hele fabriek werd winkelruimte. En met succes... Eind jaren zestig en begin jaren zeventig kwamen er nieuwe filialen bij in Herzele, Oudenaarde en Lebbeke.

In de jaren '70 duikt voor het eerst de naam Brantano op; de zonen Philippe, Carlos en Joris Brantegem treden toe tot de pas opgerichte PVBA Brantano. Deze vennootschap zou later opgaan in de nv Brantano Purchasing Company.

Op naar de eerste ‘echte Brantano’

In 1980 verhuist de oorspronkelijke ‘fabriekswinkel’ in Lede. Dat wordt een mijlpaal voor het bedrijf, want onder impuls van André Brantegem creëert Brantano een volledig nieuw winkelconcept. Sleutelbegrippen voor deze nieuwe formule zijn lage prijzen, veel keuze, veel parkeergelegenheid en… zelfbediening. Ook belangrijk: de grote winkeloppervlakte. Het eerste winkeltje in de fabriek was 30 m² groot. De nieuwe winkel in Lede 500m² en dat groeide al snel uit tot 1000 m².

Groei en verandering

Brantano blijft groeien. In 1989 opent het bedrijf maar liefst negen nieuwe winkels, waarvan twee in Wallonië. Ook daar slaat de Brantano-formule aan. In 1989 gooit Joris Brantegem het marketing- en imagoroer om: Brantano evolueert van een discounter naar een grote-oppervlakte-winkel met de nadruk op keuze en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het bedrijf koopt magazijnen en kantoorruimte in Erembodegem: tot vandaag vind je daar de Brantano-hoofdzetel.

Eind 1989 telt Brantano twintig verkooppunten in België. In 1990 komt de helft van de Brantano-aandelen in handen van de Mitiska-holding (gekend van onder meer Carpetland, Heytens en Vandenborre). Vanaf nu werkt Brantano aan een versnelde expansie. Resultaat? Een verdrievoudiging van het aantal winkels op drie jaar tijd. De omzet en de rendabiliteit volgen dezelfde trend.

Over de grenzen

Op 16 juni 1997 gaat het Brantano-aandeel naar de beurs. Het oude schoenmaker-logo (weet je nog hoe het in 1953 allemaal begon…) maakt plaats voor het dynamische blauwe kereltje met de oranje schoentjes dat ook vandaag nog het uithangbord van Brantano vormt. Na omzwervingen in Nederland, Denemarken en het Midden-Oosten beslist het bedrijf in 2005 om zich toe te spitsen op zijn winkels in België, het Groothertogdom Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk.

Met deze sterke uitvalsbasis op zijn thuismarkt voelt Brantano zich klaar voor internationale uitbreiding en verdere professionalisering.

Pagina delen: